torsdagen den 21:e februari 2013

Det som är viktigt







Jag tror att vi får influensa för att vi ska bli påminda om vad som är viktigt här i livet. Att det är det lilla i livet som är det stora. Det där som vi nästan tar för givet. Det som vi bara räknar med att det ska finnas där medan vi jagar på efter mer pengar, mer prylar, mer bekräftelse och framgång. Det lilla som hälsa, familj, vänner, tak över huvudet och mat på bordet. Det lilla som är det stora i livet. Det som har betydelse.

I två veckor har jag legat knockad i influensa och jag tycker nog att jag kan det här nu. Att jag har fått min dos av påminnelse och påtvingad vila. Jag lyssnade på kroppen, stängde av ekorrhjulet och har i snart två veckor legat nerbäddad och låtit familjen passa upp mig. Sova. hosta, äta och förundras över hur många matprogram och realityshows det sänds på tv under en dag. 

Som sjuk har jag hunnit tänka mycket också. Alldeles för mycket. På livet, drömmar och framtiden. Och visst är det intressant det där att då du är sjuk så seglar det upp en enda sak som det mest åtråvärda i livet: att bli frisk. En påminnelse om vad som är det viktiga här i livet.

Vi har sportlov denna vecka. Inte riktigt som vi tänkt oss men kanske är det så att det är just detta sportlov som vi behöver allra mest. Ett sportlov med sovmorgnar, spela spel (host, host en viss bloggerska tog hem storslam i både Skitgubbe och Den försvunna diamanten igår), läsa, se film, ligga och prata länge länge ovanpå sängen, kvällens testunder, tänd brasa, små promenader, bak och matlagning. Sköna baravaradagar att gå runt i pyjamas och utan klocka. Jo, vi har nog behövt detta sportlov att komma ikapp med hälsa, ladda batterierna och bli påminda om vad det är som är viktigt här i livet. 


(Bild via )

40 kommentarer:

  1. Jo, nog kristalliserar sjukdom livet på ett förunderligt sätt. Sedan gäller det att hålla insikten vid liv ;)
    Hoppas denna vecka ger dig krafterna tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Helt underbar bild !!!! :D
    Jo, det behövs nog en påminnelse & tid för reflektion. Trots att du har varit sjuk så verkar det ändå som en skön vecka. ;)
    Mannen har haft en hemsk hosta & fick tillslut besöka läkare för pencellin. Det var början till lunginflammation tydligen. Jag flydde till gästrummet men ska väl snart flytta tillbaka till sovrummet innan jag vänjer mig vid tystnaden & stillheten...hehe
    Må så gott & krya på dig Lotta !
    Kram Anki

    SvaraRadera
  3. Fy stackare! Hoppas du mår bättre nu, jag har min 15:e dag idag och peppar peppar så verkar det ha vänt.

    Jag instämmer verkligen i att man får tid till reflektion över vad som är viktigt. Att vara med familjen och ha hälsan... Lyckades bli sjuk i USA så missade semestern och fick flygförbud, MEN lyckan när man väl fick komma hem och ligga i sin egen säng... Det slår allt.

    Stor kram!!

    SvaraRadera
  4. Ja nog är det konstigt att i ska behöva bli sjuka för att inse de viktigaste sakerna i livet! Hoppas verkligen du kryar på dig ordentligt<3

    Har känt mig trött och sliten ett tag och vet att det oftast är så vid den här tiden på året. Skulle nog tagit ett par dagars semester, men det finns inte fler dagar kvar på kontot:( Så jag försöker lista ut hur jag ska få gjort så mycket som möjligt av måstena och ända få tid att återhämta kraft och energi. Blir extra påmind nu när jag läser ditt inlägg! Om jag också åker på den eländiga influensan blir det ju inte bättre av att jag redan är trött som ett ösregn ...

    Ha det fint och ta hand om dig, vännen!
    Kramar
    Suz

    SvaraRadera
  5. Underbar bild!
    Nog är det så att man först uppskattar att vara friks när man blir sjuk, man tar det annars lite för givet att så ska vara. Har också drabbats av någon släng av förkylning idag. Den kom liksom bara krypande på förmiddagen och jag som hade dagen så planerad och skulle vara så effektiv. Blev mest "lullull" av allt. Hoppas det bara är en av de där typ 24 timmars "head colds" som de kallas här. Så att om jag är duktig nu och kryper till sängs tidigt så kan jag vakna frisk imorgon.
    Håller tummarna!
    God natt!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Inget ont som inte har något gott med sig, kan man ju passa på att säga då :-) Det gäller att komma ihåg lärdomarna bara och använda sig av dem även när man är frisk. Sitter och funderar just nu om det är den påtvingade stillheten som leder till insikterna, eller om det bara är det faktum att vi bryter mönster som får hjärnan att se saker på nytt sätt? Kanske en kombinationen, men stillheten och vilan måste nog till...

    Krya på dig nu, och fortsätt att njuta av lugna dagar.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas att du kryar på dig snart. Och passa på att baravara dessa dagar.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  8. Många som verkar ha det nu. M har varit hemma i stort sett hela veckan. Börja med feber och ont i halsen o hosta, nu hosta och snorig. Jag har blivit snorig och imorgon ska de åka kortvasan. Få se hur det blir med den saken??
    Krya på dig och ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  9. Det låter trots allt som ett underbart lov. Hoppas du kryar på dig snart. Kram.

    SvaraRadera
  10. Krya på dig! Vi har legat under täcket sen 1 februari. Mest är det F som varit dålig. Två influenser har han hunnit med hittills. Man hinner tänka mycket...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Men snälla vännen!! Usch usch usch, för influensa! Men jag håller med dig, man minns verkligen livet, när man själv ligger still och världen fortsätter ändå. Jag är så lycklig över att mitt knä börjar bli lite, lite bättre. Nu kan jag i alla fall ha händerna fria när jag går och alla små tripper tar inte 20 minuter enkel väg längre.

    Hoppas verkligen ni får njuta lite av lovledigheten ändå och krya dig snbbt!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  12. Vad jobbigt med influensa! Visst uppskattar man då att få vara frisk. Jag håller med om att de små och mest enkla stunder i vardagen är lycka. De finns där varje dag, det gäller bara att ta vara på dem och uppskatta dem.

    Kram och krya på dig!

    SvaraRadera
  13. HU är du inte kry än vännen? Får nog hitta på något att muntra upp dig med, håll utkik!

    Kramar och krya på dig!

    Nettan

    SvaraRadera
  14. Jag håller helt med dig. Jag tror infulensan eller annan övergående sjukdom kommer för att det är dags att stanna upp. Dags att reflektera och känna var man är på väg vad man gör och hur man mår. Ofta kommer det dock väldigt olägligt ... min sambo är sportlovsledig också och vi skulle umgås och mysa. Istället blev jag dundersjuk med min astma och går på stor dos kortison. Att influensan och febern kom samtidigt känns som ännu tydligare tecken på att det är dags att stanna upp och lyssna ... Jag tror det är kroppens sista sätt att påpeka att man gjort mer än man borde eller stövlat på för fort genom livet utan att reflektera.
    Hoppas du snart blir frisk :)
    Kram Lina

    SvaraRadera
  15. Ja men det är verkligen sant. Det är det lilla som är det stora och meningsfulla i livet. Det är bra att kliva ut ur ekorrehjulet ibland. Annars är det så lätt att fastna där.

    Krya på dig
    Kram

    SvaraRadera
  16. Låter som ett fantastiskt mysigt sportlov,precis vad man behöver ibland,Sen är det inte roligt att ligga i influensa
    ,Men visst är det så att när man är sjuk, så är frisk det ända man tänker på ,och som man tar mycket för givet
    Längtar aldrig till jobbet så mycket som när jag är sjuk
    Ska man vara hemma ska man vara frisk
    Ha en skön fortsättning på veckan

    SvaraRadera
  17. Hoppas du mår bättre. Själv däckade jag några dagar nu och då blir det tydligt för mig hur frisk och pigg jag är i vanliga fall och hur utlämnad man blir i det här fallet.. man tvingas ta det lugnt... Nyttigt för mig på sitt sätt som annars ibland prioriterar bort det.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera
  18. Man behöver pausa på ett eller annat sätt, förr eller senare...
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  19. usch vad jobbigt att vara sjuk så länge. krya på dig!

    SvaraRadera
  20. När jag läser det du skrivit tänker jag genast på den underbara underfundiga sagofiguren Alfons Åberg.
    Enl. honom så är det bra att ha tråkigt ibland så man känner skillnad när det roliga kommer...hihi...så sant.

    Hoppas flunsan inte är för hård mot er bara
    Krya på och ta hand om er.

    Hoppas du får ett fint veckoslut vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  21. Storslam i både Skitgubbe och Den försvunna diamanten, inte illa!:-)) Visst väcker en tids sjukdom drömmar till liv, får tankar att fara runt i skallen... Men nu tycker också jag att du har fått ditt "stoppa-upp" i livet, din eftertanke. Bli frisk fort! Kramis

    SvaraRadera
  22. usch och fy, stackars dig. även om det är skönt att tagga ner för ett tag så vill man ju inte vara sjuk med allt vad det innebär med trycksår och allt ;)

    Men det låter som om du är på bättringsvägen iallafall. Hoppas att resten av familjen klarar sig nu bara!

    Kram vännen :)

    SvaraRadera
  23. Låter inget vidare alls, krya på dig!
    Verkar vara många som drabbats av flunsan detta år, häromdagen uttryckte jag mig "Tack och lov så har vi klarat oss". Idag har jag haft ont i halsen och varit frusen. Men flunsan kommer väl betydligt snabbare än så, kanske bara en förkylningsbacelusk som hoppat på mig...

    SvaraRadera
  24. Det är tänkvärt det du skriver (som alltid).
    Det blir så klart och tydligt när man blir drabbad som du att det inte går att kontrollera sjukdom eller planera in det när det passar bäst. Vårt sportlov har också fått förhinder kan man säga och det är bara att acceptera att det inte bara går att göra alltid som det var tänkt. Ibland kommer livet emellan.
    Då känns det extra kul att jag kunde bjuda dig på lite vårtecken.
    Tack för din omtanke!
    Krya på dig - BASTA!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  25. Åhhh din stackare : ( Hoppas nu att det vänder och att du får bli helt frisk och kry snabbt!!!! Gulliga du med underbara kommentarer hos mig. Blir varm och glad ända in i själen TACK snälla fina du! varma kramar Sofia

    SvaraRadera
  26. Usch din stackare, det är jobbigt att vara sjuk. Hoppas du får känna dig pigg snart! Kloka ord du skriver, att det är det lilla som är det stora. Jo utan tvekan. Sen min svärfar fick hjärntumörer som gjorde att hans liv slutade 1,5 år senare så har man satt allt i ett annat perspektiv, och sen dess brukar jag föröka att tänka att de sjukdomar som är övergående, de uthärdar vi. Känns som vi har varit sjuka hela detta året, alltid någon av oss. Mest barnen, de stackarna. Men vi lever. Nu har vi "betat" av denna influensan och kommer förhoppningsvis vara friska ett tag igen. Hoppas du också får vara frisk framöver.

    Sköt om dig! Mys med familjen. Krya på dig.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  27. Stackars influensadrabbade Lotta, som tänker så mycket och som har den underbara förmågan att skriva ner de extraherade tankarna på ett så träffsäkert sätt.
    Tycker att du har så rätt: Det är det lilla i livet, som är det stora!

    Vila nu mycket och hämta krafter. Vilken tur ändå, att du har döttrarna hemma, för jag antar att de kan passa upp litet extra på sin sjuka mamma!

    Kram Märit

    SvaraRadera
  28. -Den friske han har tusen önskningar, men den sjuke har bara en....

    Så sant, så sant!!! Jag VET.... Nu har jag förvisso varit lyckligt förskonad från influensor i år, bara en enda liten förkylning i januari... ;-) Men jag hade min dos av sjukdom för sju år sedan.... Och då var det ju inte en eller två veckor...

    Men det hjälper inte... Jag är lika "dålig" på att vara sjuk fortfarande! ;-)

    Största kyra-på-dig kramen!
    Carin

    SvaraRadera
  29. Här har vi slappat och tagit det lugnt, fast än så länge har vi klarat oss från sjukan.
    Semester under sportlovet med skridskor pimpel och att bara vara. Underbart.
    Spel, javisst ja. Det kan vi ju också ägna oss åt. Om jag får välja blir det Alfapet.
    Det är jag bäst på ;) Kram Åsa.

    SvaraRadera
  30. Sicket skit!!! Influensa...kan man vara utan. Det kommer snart bättre dagar :)) Härlig bild!! Tror jag ska lägga mig så en stund. Kram Anna

    SvaraRadera
  31. Det är ju så att den friske har många önskningar medan den sjuke bara har en... Krya på er nu!

    SvaraRadera
  32. Fedt billede :-) Utroligt som billeder fortæller mere end 1000 ord...!
    Øv også da... Rigtig god bedring, der er så meget i omløb...!
    Trøstekram fra mig :)

    SvaraRadera
  33. Ischlo pischlo (citerar Kenny Starfighter ;), dags att bli frisk nu Lotta!!!
    Kraaam Cecilia

    SvaraRadera
  34. Krya på er.
    Ha en fin helg!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  35. har gjort fyra veckor med sjukdom nu. är inte frisk men piggare.

    SvaraRadera
  36. Så fint du tänker, visst tror jag också att det är så. En liten varning liksom. Hallå, vad är det som är viktigt? Vänner och kärlek. Love and play. Kram!

    SvaraRadera
  37. Stackare där, det var drygt för er. Krya på er!
    Hoppas ni får en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  38. Usch vad drygt....hoppas att ni börjar känna er bättre.
    Jag måste bara säga att jag älskar denna bilden! Just sådär hade jag velat ligga just nu....bara andas.....
    Kram och Krya på dig!

    SvaraRadera
  39. Urk! Hoppas att du mår bättre, att ni mår bättre, när du läser detta.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Ha en bra dag!